perjantai 11. elokuuta 2017 | 3.43

MEDIANOMI, JOURNALISMI

Kohta taas lähdetään painamaan toista vuotta koulua, jota rakastan koko sydämeni pohjasta. Stressitasot ovat tällä hetkellä ihan äärimmäisillä leveleillä, sillä en todellakaan tiedä, miten tulen selviytymään tästä vuodesta. Tapojeni mukaan olen jälleen kerännyt itselleni uskomattoman määrän duunia koko syksyksi, mutta en ole valmis luopumaan mistään. Olen tehnyt useita laskelmia, joiden mukaan tämän kaiken aikatauluttaminen on mahdollista, mutta niinkuin läheisimmät ystäväni ja perheeni tietävät, aikataulutus ei ole vahvuuksiani. 
Opiskelualastani on tullut useita kysymyksiä ja nyt vihdoin kun se on ajankohtaista, olen päättänyt avata teille tätä hieman. Unelma-ammattini, niinkuin monet varmasti tietää, on muotitoimittaja. Olen unelmoinut siitä jo pitkään ja se on asia, jonka eteen olen valmis tekemään niin paljon töitä kuin se ikinä vaatii. 
Lukiossa juttelin useita tunteja oponi kanssa ja mietimme yhdessä mitä kautta unelmaani olisi paras lähteä toteuttamaan. Olin aina ollut varma siitä, että tämä tyttö menee yliopistoon no matter what ja oikeastaan mikään muu ei edes ollut vaihtoehto. Pompottelimme opinto-ohjaajani kanssa Turun yliopiston mediatutkimuksen, Paasikivi-Opiston mediajournalismin ja Turun ammattikorkeakoulun Medianomi, journalismi ja Medianomi, mainonnan suunnittelu -linjan välillä. Hakulomakkeeseeni laitoin yliopiston (tottakai) ensimmäiseksi, ammattikorkeakoulun molemmat linjat toiseksi ja kolmanneksi ja viimeisiin pakollisiin kohtiin joitain linjoja, joiden pääsykokeisiin en edes menisi. Sain ennakkotehtävien perusteella mahdollisuuden osallistua sekä journalismin, että mainonnan suunnittelun pääsykokeisiin. Molempiin kokeisiin ei ollut mahdollisuutta osallistua, sillä ne järjestettiin täysin samaan aikaan. Niinpä valitsin journalismin. 
Mediatutkimuksen kokeissa huomasin jo, ettei se ollut minun paikkani. Turun ammattikorkeakoulun kokeet taas olivat ihan toista maata. Nautin pääsykokeista ja rakastin niiden tehtäviä. Medianomi -tutkinto suoritetaan Turussa pääosin Lemminkäisenkadulla, mutta ICT-City ja Linnankatu tulevat myös tutuiksi. Pääsykokeetkin pidettiin Lemminkäisenkadulla ja campuksena Lemminkäisenkatu on yksi ehdottomista suosikeistani (okei opiskelutoverit, olen edelleen sitä mieltä, että suunnittelija olisi voinut tarkastella maalien värikarttoja vähän pidempään).

Itse opiskelu on kieltämättä ollut elämäni parasta aikaa stressistä huolimatta. Olen saanut niin paljon uusia rakkaita ystäviä, ettei edes kahden käden sormet riitä niitä laskemaan. Alku kankeuden väistyessä olen oppinut niin paljon, että pää on edelleen pyörällä. Olen koko ajan varmempi ja varmempi siitä, että tämä todellakin on sitä mitä haluan tulevaisuudeltani. 
Koulua on, ensimmäisenä ja toisena vuonna varsinkin, todella paljon ja niinkuin aiemmin mainitsin, kaikki vaatii tarkkaa aikataulutusta ja joustamista. Erityisesti ensimmäisenä vuonna on tärkeää olla paikalla niin paljon kuin suinkin pystyy, sillä silloin opetellaan kaikki tietokoneohjelmat, kameroiden ja mikkien käyttö, lakiasiat, kirjoittaminen ja muut journalistille pakolliset asiat. Alan opiskelu vaatii paljon joustoa myös vapaa-ajasta, mutta olen nauttinut kaikesta niin paljon, ettei se ole edes haitannut.

Toinen vuosi tulee olemaan rankka Tutkan (journalismiopiskelijoiden verkkolehti ja radio) vuoksi, mutta puhuimme juuri luokkalaisteni kanssa, että toistemme tuella selviämme kyllä mistä vaan. Tässä on yksi syy, miksi rakastan kouluani. Kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja jos joku tarvitsee apua, apu on aina lähellä. 


Now playing: Lil Pump - Boss

xoxo eve


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Malli: Simple Grey Variant © Koodikielellä