tiistai 9. helmikuuta 2021 | 2.35

Oppimistehtävä 1

 

1. a) Instagram on varmasti yksi eniten käyttämistäni sosiaalisen median palveluista. Kun aloitin tuon palvelun käyttämisen, se oli paljon alkeellisemmassa mallissa kuin nykypäivänä. Silloin pääpointti oli ainostaan omissa profiileissa ja kuvien jaossa. Käytin sitä myös silloin ainoastaan ajanviettotarkoitukseen. 

Tänäpäivänä minulla on tili itselleni (3500 seuraajaa), koirilleni, työpaikalleni ja parhaan ystäväni kanssa luotu huumoriprofiili läheisille ystävillemme. Päivitän näitä kaikkia profiileja. 

Nykyään Instagram myös taipuu moneen. Se on markkinoinnin välineenä kattava. Hakukoneoptimoinnilla saa luotua hyvin laadukkaankin markkinointivälineen. Instagramissa kuvien lisäksi on mahdollisuus jakaa videoita. Muokkausmahdollisuudet sekä kuvissa, että videoissa on laajat. Käyttäjämäärät on niin järkyttävän suuret, että verkostoitumis- ja kattavuusmahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Oman feedin lisäksi Instagramiin on mahdollista jakaa 24h näkyvillä olevia Storeja. Niihin on mahdollisuus lisätä musiikkia, gifejä, efektejä, linkkejä ja tekstejä.

Instagram seuraa myös vahvasti omia hakujasi ja alkaa niiden myötä työstää mielenkiinnonkohteitasi vastaavan hakusivun. Se ehdottelee sinulle mainoksia ja henkilöitä, jotka vastaavat aiempia hakujasi. Näin toimii todella moni sosiaalisen median kanava.

Minulle oli hieman vaikeaa löytää sosiaalisen median kanavia, jotka olisivat minulle vielä tuntemattomia. Sosiaalisen median käyttöni on poikkeuksellisen laajaa, vaikka toki ikäluokkani kuuluukin somen suurkuluttajiin. Käytän ja vietän sosiaalisen median parissa kuitenkin päivittäin lähes 6 tuntia ja välillä ylikin. Arkena käyttämiini sosiaalisen median kanaviin kuuluu Instagram, Snapchat, Tiktok, Facebook, Pinterest, VSCO, WhatsApp, LinkedIn, Spotify, Jodel ja en tiedä onko noloa myöntää, mutta myös Tinder. Työssäni käytän Instagramia, Facebookia, Twitteriä, LinkedIniä, Meltwateria ja useita muita alustoja. 

1. b) Tähän on pakko vastata oma silmäteräni eli Turun suurin tapahtumatalo Logomo. Meidän Instagram sekä Facebook -tilimme päivittyvät jokaisena arkipäivänä. Kuluttajia on koukutettu erilaisilla postaus-sarjoilla ja kilpailuilla. Tietoa tulee laajasti monesta eri osa-alueesta. Logomo päivittää myös Twitteriä ja LinkedIniä. Instagramin ja Facebookin osalta päivittely on arkisempaa ja vapaamuotoisempaa, kun taas LinkedIniä käytämme pääasiassa B2B -markkinointiin. Hakukoneoptimointiin ja nettisivuihin on panostettu isolla kädellä. Teemme nettisivuillemme uutisia tärkeistä asioista ja linkkaamme uutisia esimerkiksi Facebook -päivityksiimme. Näin saamme liikennettä luotua omille nettisivuillemme. Logomo käyttää tehokkaasti myös uutiskirjeitä ja median seurantaa tehdään päivittäin useilla eri työvälineillä. 

Toinen on Louhos Digital, joka toki on tämän alan ammattilainen ja olisi huolestuttavaa mikäli heidän sosiaalisen median  käyttö olisi kehnoa. He kuitenkin mielestäni ansaitsevat erityismaininnan työstään. He koukuttavat eri kanavissaan laajasti sekä B2C, että B2B asiakaskuntaa. Erityisesti heidän tekemät videot jäävät mieleen. Videot yleisesti ovat koukuttavampia, mutta ideat, visuaalisuus, videoiden pituus ja sisältö täytyy miettiä tarkkaan, jotta ne toimivat. Louhos Digital, eli entinen Viestintäliiga, tunnetaan myös vahvasta henkilöbrändäyksestä. Instagramissa heitä seuraa mielellään, vaikka itse yrityksen tuottama sisältö ei olisikaan ajankohtaista itselle. Kevyt ja huumoristinen sisältö puree moneen kuluttajaan.  Toisaalta taas  Louhos on mukana monissa tärkeissä kampanjoissa esimerkiksi mielenterveyteen liittyvissä.

1. c) Sosiaalinen media on mielestäni osittain tuhonnut ja osittain kasvattanut yhteiskuntaamme. Tästä tulikin mieleeni, että kirjoitin vuonna 2016 tästä somen negatiivisesta puolesta tänne blogiini: TÄNNE. Olen itse ollut siinä tilanteessa, että minusta on tehty esimerkiksi Jodeliin kokonaan oma kanava, johon ihmiset ovat vapaasti päässeet haukkumaan minua. Tilejäni on hakkeroitu ja nimeäni on käytetty valheellisesti. Anonyymit henkilöt ovat käyneet kommentoimassa kuviini ilkeyksiä ja ulkonäköäni on kommentoitu. Muistan tämän tehneen osittain teinivuosistani vaikeampia. Olen aina ollut näkyvä ja räiskyvä persoona, se tunnetusti on herättänyt mielipiteitä moneen suuntaan. Välillä olen välittänyt siitä vähemmän, välillä liikaa, mutta ikinä en ole oppinut olemaan välittämättä lainkaan.

Toki käytän sosiaalista mediaa paljon kommunikointiin ihmisen kanssa, mutta en pidä sitä ainoana tai edes itselleni tärkeimpänä asiana mitä tulee sosiaaliseen mediaan. Sosiaalinen media vaikuttaa tunteisiini päivittäin. Se opettaa, naurattaa ja antaa viihdettä, antaa ideoita, kehittää visuaalisuutta ja välillä myös rauhottaa. Toisaalta taas se saattaa saada minut stressaantuneeksi ja turhautuneeksi, saatan saada sosiaalisen median myötä valheellista tietoa ja se saattaa muokata ajatusmallejani huonommiksi. Pelottavaa tästä mielestäni tekee se, että tiettyjä ajatusmalleja muokataan tiedostetusti. Moni uutisointi ja markkinointi saattaa olla suunniteltua, mutta niinhän hyvä markkinointi on. Toistot, värit, psykologia, sloganit yms. kaikki vaikuttavat meihin.

Työssä, ja miksei arkenakin, sosiaalisesta mediasta kiinnostavan tekee sen jatkuva kehitys. Kyseessä on iso liuta alustoja, jotka eivät koskaan ole valmiita. Niitä kehitetään jatkuvasti ja niistä oppii jatkuvasti uutta. Työssä tulee koko ajan olla ajantasalla syntyneistä muutoksista ja niihin pitää olla valmiina reagoimaan. Hakukoneoptimoinnista on tullut lähes tärkein työväline, mikäli haluaa tulla nähdyksi. Työn lisäksi huolehdin hakukoneoptimoinnista esimerkiksi oman Instagramini osalta.

Olen paljon miettinyt pitäisikö minun koittaa pitää taukoja sosiaalisesta mediasta, mutta olen todennut olevani pahasti koukussa. Se on kieltämättä hieman pelottava ajatus. Välillä aivot saattavat käydä pahastikin ylikierroksilla sosiaalisen median vuoksi ja tuntuu, ettei millään pysty rauhoittumaan. Monta tuntia koneen tai puhelimen ruudun edessä ei tunnetusti tee erityisen hyvää kenellekään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Malli: Simple Grey Variant © Koodikielellä