tiistai 9. helmikuuta 2021 | 0.30

Sosiaalisen median käyttöni


Sosiaalisen median käyttöni on poikkeuksellisen laajaa, vaikka toki ikäluokkani kuuluukin somen suurkuluttajiin. Käytän ja vietän sosiaalisen median parissa kuitenkin päivittäin lähes 6 tuntia ja välillä ylikin. Arkena käyttämiini sosiaalisen median kanaviin kuuluu Instagram, Snapchat, Tiktok, Facebook, Pinterest, VSCO, WhatsApp, LinkedIn, Spotify, Jodel ja en tiedä onko noloa myöntää, mutta myös Tinder. Työssäni käytän Instagramia, Facebookia, Twitteriä, LinkedIniä, Meltwateria ja useita muita alustoja. Tästäkin kanavien määrästä voi jo päätellä, että sosiaalisen median käyttöni on laajaa.

Sosiaalinen media on mielestäni osittain tuhonnut ja osittain kasvattanut yhteiskuntaamme. Tästä tulikin mieleeni, että kirjoitin vuonna 2016 tästä somen negatiivisesta puolesta tänne blogiini: TÄNNE. Olen itse ollut siinä tilanteessa, että minusta on tehty esimerkiksi Jodeliin kokonaan oma kanava, johon ihmiset ovat vapaasti päässeet haukkumaan minua. Tilejäni on hakkeroitu ja nimeäni on käytetty valheellisesti. Anonyymit henkilöt ovat käyneet kommentoimassa kuviini ilkeyksiä ja ulkonäköäni on kommentoitu. Muistan tämän tehneen osittain teinivuosistani vaikeampia. Olen aina ollut näkyvä ja räiskyvä persoona, se tunnetusti on herättänyt mielipiteitä moneen suuntaan. Välillä olen välittänyt siitä vähemmän, välillä liikaa, mutta ikinä en ole oppinut olemaan välittämättä lainkaan.

Toki käytän sosiaalista mediaa paljon kommunikointiin ihmisen kanssa, mutta en pidä sitä ainoana tai edes itselleni tärkeimpänä asiana mitä tulee sosiaaliseen mediaan. Sosiaalinen media vaikuttaa tunteisiini päivittäin. Se opettaa, naurattaa ja antaa viihdettä, antaa ideoita, kehittää visuaalisuutta ja välillä myös rauhottaa. Toisaalta taas se saattaa saada minut stressaantuneeksi ja turhautuneeksi, saatan saada sosiaalisen median myötä valheellista tietoa ja se saattaa muokata ajatusmallejani huonommiksi. Pelottavaa tästä mielestäni tekee se, että tiettyjä ajatusmalleja muokataan tiedostetusti. Moni uutisointi ja markkinointi saattaa olla suunniteltua, mutta niinhän hyvä markkinointi on. Toistot, värit, psykologia, sloganit yms. kaikki vaikuttavat meihin.

Työssä, ja miksei arkenakin, sosiaalisesta mediasta kiinnostavan tekee sen jatkuva kehitys. Kyseessä on iso liuta alustoja, jotka eivät koskaan ole valmiita. Niitä kehitetään jatkuvasti ja niistä oppii jatkuvasti uutta. Työssä tulee koko ajan olla ajantasalla syntyneistä muutoksista ja niihin pitää olla valmiina reagoimaan. Hakukoneoptimoinnista on tullut lähes tärkein työväline, mikäli haluaa tulla nähdyksi. Työn lisäksi huolehdin hakukoneoptimoinnista esimerkiksi oman Instagramini osalta.

Olen paljon miettinyt pitäisikö minun koittaa pitää taukoja sosiaalisesta mediasta, mutta olen todennut olevani pahasti koukussa. Se on kieltämättä hieman pelottava ajatus. Välillä aivot saattavat käydä pahastikin ylikierroksilla sosiaalisen median vuoksi ja tuntuu, ettei millään pysty rauhoittumaan. Monta tuntia koneen tai puhelimen ruudun edessä ei tunnetusti tee erityisen hyvää kenellekään.

Tässä siis minulla vielä paljon opettelemista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Malli: Simple Grey Variant © Koodikielellä